broker defi rule

Het Witte Huis gaat de zogenaamde ‘Broker DeFi Rule’ terugroepen. Wat betekent dit voor DeFi?

Jun 10, 2025
Aanbieding: 

De Bitcoin en crypto prijzen zullen het misschien niet direct reflecteren; maar de crypto industrie in Amerika gaat de juiste kant op. Grote institutionele spelers en bedrijven blijven massaal Bitcoin inkopen en het Witte Huis heeft aangekondigd een crypto reserve te gaan aanleggen. Helaas zijn er echter ook de ‘trade wars’ van Trump die voor veel onrust zorgen en dat reflecteert zich in de prijzen, zowel op de crypto- als op de aandelenbeurzen. 

Maar, zoals gezegd, zijn er ook positieve ontwikkelingen: zo heeft de Trump administratie, onder leiding van crypto en AI czar, David Sacks zojuist steun geuit om een wet te gaan herroepen die een bedreiging vormde voor de algehele crypto industrie; de Broker DeFi Rule. Deze wet zou het bijna alle bedrijven in de industrie verplichten om bakken met informatie te delen met de Internal Revenue Service (IRS). Maar zojuist is dus aangekondigd dat het Witte Huis het herroepen van deze wet steunt en dit zal op de lange termijn gunstig zijn voor de crypto industrie in de Verenigde Staten. Lees er meer over in dit artikel! 

Wat houdt de Broker DeFi Rule precies in?

De Broker DeFi Rule was nog een soort laatste uithaal van de Biden administratie naar de crypto community. Deze wet werd namelijk pas op 27 december 2024, 23 dagen voor de inauguratie van Trump, geïntroduceerd en zou pas per 1 januari 2027 in werking worden gesteld.. Goed, zo zie je maar dat complete industrieën de dupe kunnen worden van politieke spelletjes tussen verschillende leiders. Maar zoals gezegd is het Witte Huis onder leiding van David Sacks van plan deze wet te herroepen. Maar wat hield de wet precies in en waarom is het herroepen ervan zo belangrijk?

De wet hield in het kort in dat de term ‘broker’ zou worden gebruikt voor bijna alle bedrijven in de crypto industrie, en dus niet alleen beperkt tot de decentralized finance sector. Vervolgens zouden alle (nieuwe) brokers hierdoor onder verscherpt toezicht komen van de IRS en zouden zij inzicht moeten geven in, onder andere, hun transacties. Het ging hier ook om software bedrijven, die dus verder niets te maken hebben met blockchain transacties etc. maar wel onder het verscherpte toezicht zouden komen te staan. Daarnaast zouden ook DeFi gebruikers (zoals jij en ik) hun crypto adressen moeten verbinden aan hun identiteit.. iets wat niet goed wordt ontvangen in een ‘gedecentraliseerde’ industrie.

Daarnaast schrikt de wet dus enorm veel bedrijven af om te participeren in Web3 en daarom is het van groot belang dat het Witte Huis succesvol zal zijn in het herroepen van deze wet. Als het aan de crypto czar ligt, moet dat goed komen!  

Het doorvoeren van de herroeping wet wordt nog (een beetje) spannend 

Voordat de herroeping aan Trump ter ondertekening kan worden gepresenteerd, dient de wet wel nog door twee Amerikaanse kamers heen zien te komen: namelijk door de House (Huis van Afgevaardigden) en door de Senaat. Oud bekende, en pro Bitcoiner, Senator Ted Cruz begeleid de procedure en moet voor een meerderheid zorgen. Echter, er wordt verwacht dat het gehaald gaat worden aangezien de wet maar een ‘kleine’ meerderheid van de stemmen dient te hebben en de relevante Republikeinen zullen voor stemmen. En zodra dit is afgerond komt de wet op Trump’s bureau ter ondertekening, waar uiteraard de inmiddels wereldbekende viltstift voor zal worden gebruikt. 

Kortom: wet- en regelgeving is pro crypto in Amerika, nu de prijzen nog.. HODL! 

Lees verder

Mastercard ontwikkelt verder aan AI agents en werkt samen met spelers als Coinbase en Solana

Eén van ‘s werelds allergrootste betaalreuzen, Mastercard, heeft een duidelijk weg voorwaarts gekozen; die van artificial intelligence. Mastercard heeft namelijk deze week het ‘Agent Pay for Machines’ gelanceerd waarmee het AI agents in staat stelt om volledig zelfstandig, en zonder tussenkomst van een mens, betalingen kan doen. Het gaat hier om duizenden mini-transacties per seconde […]

Jun 14, 2026
2,5 min

Waar bouwt Tether aan met het nieuwe AI platform ‘QVAC’ en wat betekent het voor jou?

Tether, de uitgever van ‘s wereld grootste stablecoin (USDT), heeft aangekondigd verder te gaan met de ontwikkelingen van een decentrale AI infrastructuur. Dit project, of beter gezegd AI-platform, heet QVAC. Met dit project wil Tether ervoor zorgen dat niet alle AI’s draaien op servers die ver weg in het buitenland staan, of als het aan […]

Jun 10, 2026
2,5 min

Claude AI crasht de prijs van Zcash (SEC) in één dag met 50%! Hoe kan dit?

Niet al te lang geleden schreven wij nog een artikel waar ‘Claude allemaal goed voor was’ en gisteren bewees Claude dat het ook een behoorlijke bedreiging kan zijn voor bedrijven, en ook cryptocurrencies. Zo heeft Claude zeer recent een kritische ‘bug’ gevonden in het Zcash protocol, na het vinden van deze bug stortte de prijs […]

Jun 6, 2026
2,5 min