ethereum blockchain eth

Financiële reus J.P. Morgan lanceert een ‘tokenized money market’ fonds op de Ethereum blockchain

Dec 17, 2025
Aanbieding: 

Veel mensen zullen het erover eens zijn dat Ethereum de afgelopen bullrun (tenzij de bullrun doorgaat in 2026) qua prijs toch een beetje teleur heeft gesteld. Zo heeft Ethereum haar all time high van 2025 met de hakken over de sloot verbroken in augustus dit jaar met zo’n $200,- Dit is echter niet het rendement dat beleggers zoeken en het enthousiasme, voornamelijk van retailbeleggers, in de munt is dan ook de afgelopen maanden behoorlijk afgenomen. Echter, er zijn ook beleggers die juist nu flink bijkopen, zoals Tom Lee: hij en zijn bedrijf, Bitwise, hebben de afgelopen maanden flink bijgekocht. Naast het kopen van de munt zijn er ook bedrijven, zoals BlackRock, die nieuwe beleggingsproducten creëren, zoals de staked ETH ETF, waardoor de vraag naar de munt ook stijgt. 

Maar naast grote beleggers en instituties die interesse tonen in de munt van Ethereum (ETH), is er eveneens genoeg activiteit op de blockchain. Zo is de Ethereum blockchain nog steeds de belangrijkste blockchain voor stablecoin verkeer, is het de populairste blockchain om op te bouwen en wordt er ook nu weer, nadat BlackRock en Franklin Templeton al voorgingen, gekozen door een grote institutionele speler om op de Ethereum blockchain een financieel fonds te lanceren: MONY, van J.P. Morgan! 

De rol van Ethereum bij het nieuwe MONY fonds 

Institutionele adoptie.. dat is wat ‘ons’ beloofd werd deze bullmarkt. En het institutionele geld kwam, ging en nam. Bitcoin en Ethereum spot ETF’s werden gelanceerd, fondsen, infrastructuur, stablecoins, wetten en regelgeving; het was er allemaal, en toch stelde de op een na grootste munt qua prijs teleur.. Maar voor de oplettende belegger, die kiest voor een (lange termijn) strategie, zal het niet ontgaan zijn dat de adoptie van Ethereum alleen maar verder toeneemt. En de meeste recente toevoeging onder de noemer ‘adoptie’ is die van het ‘tokenized money market fund’ MONY, van J.P. Morgan. 

MONY is een getokeniseerde vorm van een kapitaalfonds waarin beleggers kunnen beleggen in traditionele Amerikaanse kapitaalmarkten zoals “U.S. Treasury securities”. Dit zijn bijvoorbeeld T-Bills, Treasury notes en Repo’s (Repurchase Agreements). Dit zijn extreem veilige beleggingen omdat je feitelijk gezien direct ‘zaken’ doet met de Amerikaanse overheid. En ja, je leest het goed; je belegt dus niet in Ethereum. De rol van Ethereum hierin is dat de blockchain de infrastructuur verzorgt. Zodra beleggers een ‘aandeel’ kopen in het tokenized fonds van J.P. Morgan, krijgen zij hiervoor een ‘token’ terug die hun investering vertegenwoordigt, yield verdient en uiteindelijk gebruikt kan worden om hun belegging (+ rente) uit te cashen door de token in te wisselen bij J.P. Morgan. Dit hele proces van beleggen en verkopen gaat via de Ethereum blockchain en daarnaast wordt alles vastgelegd en openbaar gemaakt via de blockchain, dit zorgt vervolgens voor meer transparantie en snelheid. 

Maakt de adoptie van J.P. Morgan Ethereum een goede belegging? 

J.P. Morgan’s nieuwe fonds belegt dus níet direct in Ethereum ($ETH) en de vraag naar de munt neemt dus ook niet per se toe. Is beleggen in $ETH dan wel interessant? Door de lancering van het fonds zijn er toch een aantal redenen waarom de ‘vraag’ naar $ETH toeneemt: het gebruik van de blockchain, zoals het minten van tokens, transacties, verkoop etc., kost allemaal ETH gas. Een deel van dit gas wordt vervolgens ‘verband’ door Ethereum zelf, en dus neemt het aanbod in tokens af. 

Ethereum krijgt zodoende een steeds belangrijkere rol in de toekomst van finance. De verwachting is dat finance steeds meer gebruik zal maken van blockchain technologie en dit maakt het investeren in de ‘software / infrastructuur’ van deze digitale financiële wereld super interessant! 

Lees verder

Mastercard ontwikkelt verder aan AI agents en werkt samen met spelers als Coinbase en Solana

Eén van ‘s werelds allergrootste betaalreuzen, Mastercard, heeft een duidelijk weg voorwaarts gekozen; die van artificial intelligence. Mastercard heeft namelijk deze week het ‘Agent Pay for Machines’ gelanceerd waarmee het AI agents in staat stelt om volledig zelfstandig, en zonder tussenkomst van een mens, betalingen kan doen. Het gaat hier om duizenden mini-transacties per seconde […]

Jun 14, 2026
2,5 min

Waar bouwt Tether aan met het nieuwe AI platform ‘QVAC’ en wat betekent het voor jou?

Tether, de uitgever van ‘s wereld grootste stablecoin (USDT), heeft aangekondigd verder te gaan met de ontwikkelingen van een decentrale AI infrastructuur. Dit project, of beter gezegd AI-platform, heet QVAC. Met dit project wil Tether ervoor zorgen dat niet alle AI’s draaien op servers die ver weg in het buitenland staan, of als het aan […]

Jun 10, 2026
2,5 min

Claude AI crasht de prijs van Zcash (SEC) in één dag met 50%! Hoe kan dit?

Niet al te lang geleden schreven wij nog een artikel waar ‘Claude allemaal goed voor was’ en gisteren bewees Claude dat het ook een behoorlijke bedreiging kan zijn voor bedrijven, en ook cryptocurrencies. Zo heeft Claude zeer recent een kritische ‘bug’ gevonden in het Zcash protocol, na het vinden van deze bug stortte de prijs […]

Jun 6, 2026
2,5 min