Binance heeft gister op X aangekondigd dat het officieel haar aanvraag voor de Europese MiCA licentie via Griekenland heeft gestopt. Binance zou al maanden bezig zijn geweest met de aanvraag, maar na kritiek en bemoeilijking van ‘hogerop’ lijkt ‘s werelds grootste exchange nu een andere route naar Europa te moeten zoeken. Binance geeft wel aan dat de Europese markt een top prioriteit blijft voor, maar dat het tegelijkertijd netjes wil voldoen aan alle Europese wetten en regels; en die zijn niet mals.. De deadline voor alle bedrijven die behoren tot de Web3 industrie, waaronder dus crypto exchanges, voor het succesvol afronden van de MiCA licentie staat op 1 juli; nog een kleine week dus. Hoe Binance dit gaat realiseren voor de deadline is nog niet duidelijk, maar Binance zegt volledig toegewijd te zijn om deze te halen.
Ondertussen weten andere crypto exchanges zoals Coinbase, Kraken en OKX wel hun licenties te behouden en/ of te vernieuwen. In het geval van Coinbase: zij hebben gister aangekondigd hun MiCA licentie via Luxemburg binnen te hebben gehaald. Ondertussen geeft Kraken aan de licentie al 12 maanden binnen te hebben en min of meer hetzelfde geldt voor OKX en Bybit.
Hoe komt crypto exchange Binance alsnog Europa in?
En precies dat is nou juist de vraag die veel Europeanen zich vandaag stellen: hoe komt crypto exchange Binance in hemelsnaam nu nog de Europese Unie in? Crypto exchanges zullen per 1 juli een goedgekeurde MiCA licentie moeten hebben om legaal, of überhaupt, te mogen blijven opereren in Europa. Wie de licentie niet heeft kan opdoeken, zo simpel is het. En de deadline voor het aanvragen nadert zoals gezegd snel: Binance heeft nog maar 6 dagen om het te regelen. Goed, een kat in het nauw maakt rare sprongen, en als we Binance een beetje kennen weten we dat de exchange vast nog wel wat trucjes uit de hoge hoed kan toveren..
Het gezegde is ‘The US innovates, China replicates en Europe regulates’ is ook hier weer spot on: Amerika wil wereldleider worden als het gaat om crypto, China staat veel oogluikend toe en Europa komt met keiharde wet- en regelgeving. Maar is de juiste benadering? Dat op dit moment in Amerika veel mag op het gebied van crypto betekent niet dat dit in de toekomst ook zo zal zijn, China kan ook rare sprongen maken maar Europa lijkt zichzelf toch wel behoorlijk in de voet te schieten met het huidige beleid. Is dit hoe de toekomst eruit komt te zien van crypto in Europa; volledig gecontroleerd en gereguleerd? Regelgeving hoeft niet altijd slecht te zijn, maar het weren van ‘s werelds grootste crypto exchange kan een dure fout worden..
Waarom MiCA gelicenseerde exchanges belangrijk zijn voor jou
Al die verhalen rondom MiCA licenties kunnen soms wat complex aanvoelen, en qua inhoud moeilijk te begrijpen. Maar in de kern komt het op het volgende neer: een crypto exchange die gebruikers in Europa legaal wil bedienen, moet en zal een MiCA licentie hebben. Een MiCA licentie is een officiële registratie bij financiële wetgevers en dit betekent dat de exchange onder toezicht staat, je als consument beter beschermd bent, er minder ‘misleiding’ is op het platform etc. In feite ben je als gebruiker beter af bij een MiCA gelicenseerde crypto exchange.
Dus, geen MiCA licentie per 1 juli? Dan mag desbetreffende crypto exchange géén Europese klanten bedienen.


