banks

Worst Bank Scenario Review – Hester Bais over de grootste bankenfraude ooit

Feb 21, 2024
Aanbieding:

Worst Bank Scenario Review. Introductie: een van de belangrijkste boeken over onze recente financiële geschiedenis is geschreven door Hester Bais: “Worst Bank Scenario”. Het is nogal een behoorlijk boekwerk met veel technisch jargon. Daarom kunnen we onze lezers aanraden om een tweetal interviews te bekijken van Holland Gold waar Hester Bais te gast is en het boek in detail bespreekt, verheldert en ook samenvat. Deze twee interviews zijn een prima opstapje alvorens een begin te maken met haar meesterwerk over de financiële corruptie in Nederland waarvan we de gevolgen nog van zullen ondervinden. De kredietcrisis van 2008 is namelijk niet opgelost. De banken, de veroorzakers van de kredietcrisis, zijn op dezelfde voet verder gegaan. De immense liquiditeitstekorten bij ING, Rabobank en staatsbanken ABN AMRO en de Volksbank zijn blijvend verborgen gehouden met hulp van toezichthouders, de Nederlandse Staat en de ECB. We staan aan de vooravond van een nieuwe crisis…. of men zou in feite kunnen stellen dat de nieuwe crisis al is opgestart met o.a. de val van de Silicon Valley Bank en de systeembank Credit Suisse? We gaan het in dit artikel bespreken.

Wie is Hester Bais?

worst bank scenario review hester bias

Voor dat we beginnen. Hester Bais de oprichter van advocatenkantoor BAIS Legal en gespecialiseerd in financieel recht met een schat aan ervaring van het Nederlandse financiële bestel. Na haar studie is zij als bedrijfsjurist gestart bij een zogenaamde derivaten clearing member en is ruim tien jaar als jurist in de financiële wereld werkzaam geweest (bij onder meer ING, AFM en NYSE Euronext, waarbij zij op basis van een SLA tevens werkzaam was voor LCH.Clearnet en Euroclear). In die functies heeft zij ook veel internationale ervaring opgedaan. Ze is in haar werk gestuit op een wereld van omvangrijke netwerkcorruptie en de grootste bankenfraude ooit binnen Nederland. Ze heeft hier veel onderzoek over gedaan en uiteindelijk een boek over geschreven.

Het is het resultaat van tien jaar onderzoek van Bais naar bankbalansen en de juridische aspecten van het maskeren van deze fraude. Het onderzoek, Worst Bank Scenario, van Hester Bais is opgetekend door Wink Sabée. Ze bespreekt de inhoud van dit boek als gast in twee uitstekende interviews met Paul Buitink van Holland Gold.

Twee goede interviews met Hester Bias over de Worst Bank Scenario

In het eerste interview gaat Hester Bias en Paul Buitink dieper in op het boek Worst Bank Scenario. Hester heeft het o.a. over haar jarenlange strijd tegen grootbanken en toezichthouders. Ze legt uitgebreid uit hoe MKB’ers en semi-publieke instellingen zijn gedupeerd door rentederivaten. Vervolgens vertelt ze hoe ze er achter kwam dat Nederlandse banken grote liquiditeitstekorten hadden en die probeerden te verhullen via creatief boekhouden. Ook kwam ze achter de bedenkelijke rol die de EU en ECB in dit verhaal speelden, bijvoorbeeld via het Juncker Plan en Kwantitatieve Verruiming. Bij toezichthouders, media en politici vond Hester te weinig gehoor en daarom besloot ze er een boek over te schrijven.

De kredietcrisis van 2008 is nog steeds niet opgelost = Worst Bank Scenario

Worst Bank Scenario onthult omvangrijke netwerkcorruptie en de grootste bankenfraude ooit. De kredietcrisis van 2008 is nog steeds niet opgelost. Banken, de veroorzakers van de kredietcrisis, zijn op dezelfde voet verder gegaan. De immense liquiditeitstekorten bij ING, Rabobank en staatsbanken ABN AMRO en de Volksbank zijn blijvend verborgen gehouden met hulp van toezichthouders, de Nederlandse Staat en de ECB. Van deze grootste bankenfraude ooit, doet Hester Bais al acht jaar vergeefs melding bij het ministerie van Financiën en de toezichthouders.

Worst Bank Scenario onthult deze grootschalige bankenfraude en netwerkcorruptie. Het is het resultaat van tien jaar onderzoek van Hester Bais naar bankbalansen en de juridische aspecten van het maskeren van deze fraude. Een in 2008 heimelijk doorgevoerde wetswijziging redde de banken en legde de rekening van de kredietcrisis neer bij burgers, het mkb en (semi)publieke instellingen in de zorg, het onderwijs en de woningbouw. Verder spelen pensioenfondsen ABP en PFZW een bedenkelijke rol in het verhullen van deze fraude en het in stand houden van de bonussen en topsalarissen van bankiers. De Europese Unie neemt het stokje nu over, waardoor de volgende rekening van deze bankenfraude op het bord komt van toekomstige generaties, de jongeren van nu.

Tot slot worden er hervormingen en oplossingen besproken die Hester Bais aanraadt en hoe zij er nog steeds alles om alles tot de bodem uit te zoeken en de verantwoordelijke mensen aan te pakken.

Worst Bank Scenario gedetailleerd in Review

In de tweede aflevering (06.04.2023) gaan Paul Buitink en Hester Bais 4 uur lang in gesprek over ook weer haar boek “Worst Bank Scenario”. Ze nemen het boek in review en verhelderen een aantal punten. Dit uitgebreide gesprek bestaat uit drie delen.

In het eerste deel bespreken ze de achtergrond van het boek, de opkomst van rentederivaten bij het MKB en semi-publieke instellingen met de bijbehorende onderpandverplichtingen. Ze legt uit waarom banken niet voldeden aan hun zorgplicht. Op basis van deze analyse gaan ze dieper in op de gedupeerden en hoe Hester deze cliënten bijstaat. Mede door het werk van Hester is er uiteindelijk een uniform herstelkader ontstaan van waaruit bepaalde klanten (deels) werden gecompenseerd door de banken.

In deel twee hebben Paul en Hester het over de liquiditeitsproblemen (onderpand) bij banken, het Europees garantiefonds en de balanscorrecties gedaan door onder andere SNS Reaal, ING en ABN. Hester heeft hierover tevergeefs via de politiek, FIOD en AFM melding van gemaakt. Ook bespreken ze de witwasonderzoeken naar deze banken en Hester’s procedure bij de Amerikaanse SEC. Tot slot bespreken ze Hester’s laatste bevindingen inzake Europese ontwikkelingen en hoe centralisering van onderpand hand in hand gaan met de Europese schuldenunie.

In het derde deel vertelt Hester hoe zij de toekomst van het financiële systeem voor zich ziet en welke hervormingen zij vindt dat er gedaan moeten worden. Alles moet simpeler, transparanter en met minder perverse prikkels. Ook gaat ze dieper in op de komst van CBDC’s, de rol van IMF hierin en of Nexit misschien de oplossing is.

The Worst Bank Scenario & The Great Taking

The Worst Bank Scenario heeft verder een raakvlak met het boek van David Rogers Webb: The Great Taking. Systeembanken in samenspraak met de centrale banken hebben de wet-en regelgeving zodanig aangepast dat ze de schuldenproblematiek als een wapen zullen gebruiken om al het onderpand op te eisen voor een nieuwe herstart van het financiële systeem met de uitrol van digitaal centralebankgeld, de CBDC´s. Hieronder kun je een goed gesprek zien tussen David Rogers Webb en Daniele Tabone over The Great Taking:

Voor meer informatie:

Holland Gold Review

Worst Bank Scenario